Christian Dior

Christian Dior divattervező 1905-ben született Granville-ben, Franciaországban. A szépséghez való kötődése családi örökség, szülei mosószerekkel foglalkozó iparosok voltak. A világháború befejeztével a divat fővárosába költözött. Bár szülei diplomáciai pájára szánták, 1926-ban megszakította tanulmányait, és a megfestett szépség felé fordult. Galériát nyitott és olyan neves művészek képeit állította ki, mint Picasso, Matisse vagy Dali.

A gazdasági válság éveiben betegsége miatt kénytelen volt felszámolni képtermét, de a művészettől nem fordult el. Rajzolni kezdett és saját munkáin dolgozott. Első sapkavázlatait ekkor készítiette, majd a Figaro Illustré illusztrátora lett. Vázlatai hamarosan Nina Ricci és Claude Saint-Cyr divatházaihoz kerültek, 1938-ban pedig a svájci Robert Piguet divatházhoz szerződött, ahol már mint tervező dolgozott.
Pár év múlva önálló tervezővé vált a "gyapjúkirály" néven emlegetett Marcel Boussac pénzügyi támogatásával.

A márka népszerűvé válása 1947-ben a New Look-stílussal teljesedett ki. Gyermekkori barátja tanácsára első kollekciójával egyidejűleg parfümcéget is alapított, és első termékét Miss Dior-nak keresztelte. A parfümnek azóta ezer arca volt, közülük talán leghíresebb a színésznő: Natalie Portman.

Egy év múlva már az Egyesült Államok divatpiacán is megismerték nevét. Célul tűzte ki a nyugati országok megnyerését is, 1957-re világhírűvé vált, és cége már 15 országban foglalkoztatta dolgozóit. Az ötvenes évekre megrendelői többsége hírességnek számított, és a kopaszodó úr a Time Magazine címlapján is mosolyoghatott hatalmas szabóollójával.

Halála után helyét párizsi üzletében a fiatal Yves Saint Laurent, Londonban és New Yorkban Marc Bohan vette át. A cég mai üzletvezetője Sidney Toledano.


A divatház természetesen ruházati műalkotásairól híresült el, de mára közel azonos, vagy nagyobb népszerűségnek örvendenek üvegbe zárt illatai.
Ennek oka, hogy míg a cég nevével fémjelzett öltözékek a halandó emberek számára szinte megfizethetetlenek, parfümjeik már inkább elérhető áron illatoznak a hölgyek csuklóin. Természetesen a márka ettől szemernyit sem válik hétköznapivá.
A név így is inkább a kellem, fényűzés és luxus megtestesítője. Ennek ékes példája a cég egyik leghíresebb parfümje, a Dior J'adore, melyet gyönyörű, aranyszínben ragyogó üvegcsében találhatunk meg. Az illat arcául Charlize Theron-t, az időtlen szépséget kérték fel, kisugárzásával is erősítve a választott nevet. A J'adore szó jelentése ugyanis 'imádom'.


A márka természetesen a férfiakra is gondolt, a Dior Homme néven futó parfümök inkább a divatra érzékeny, válogatós uraknak készült, mint a „gyorsan magamra fújok valamit” típusú társaiknak.

A divatház jogosan került fel a leghíresebbek listájára, népszerűsége töretlen, bár árai nem sorolhatók a legolcsóbb kategóriákba. A márka ruháit gyakrabban láthatjuk a kifutón, vagy a vörös szőnyegen, mint a fogorvosi rendelőben várakozva, mégis egy kicsit elvarázsolva, a mindennapokból kitörve érezhetjük magunkat egy-egy Dior termék birtokosaként.